Doorgaan naar hoofdcontent

Breuken

Donderdag gingen we van start met iets helemaal nieuw... De breuken!
Stap voor stap gaan we ons hierin verdiepen.

We gingen op de speelplaats ook op zoek naar verschillende dingen die in gelijke delen werden verdeeld. 
Bijvoorbeeld het 100-veld en het 20-veld. Wanneer iedereen op 1 stuk ging staan dan waren er 13 van de 100 of 13 van de 20 delen bezet.

We moesten ook materiaal verzamelen. 12 stukken, die vormden samen een geheel.
Daarna moesten we deze 12 stukken verdelen in 2,3,4 of 6 gelijke groepen. Hoe groot was elke groep?

We stelden ons steeds dezelfde vragen...
- Uit hoeveel delen bestaat mijn geheel?
- In hoeveel gelijke delen heb ik het verdeeld?
- Hoe groot is elk deel?












Reacties

Populaire posts van deze blog

Welke letter kan je drinken?

 Oefenen op alfabetisch rangschikken deden we vandaag buiten. We kregen de opdracht om het raadsel op te lossen, maar daarvoor moesten we eerst het raadsel samenstellen... In groepjes verzamelden we letters door opdrachten te doen op alfabetische volgorde.  Welke letter kan ik drinken? T, natuurlijk!

Persoon, dier, plant of ding

Personen, dieren, planten of dingen. Ze behoren allemaal tot de familie van de zelfstandige naamwoorden. Met enkele loopspelletjes oefenden we de verschillende soorten in. Prima gedaan!

Katten, honden, paarden en beren parcours

De voorbije weken oefenden we thuis op de regel voor verdubbelen en verenkelen. Tijd om in de klas nog eens te herhalen hoe die precies in elkaar zit... Op een parcours moesten we de richting kiezen afhankelijk van de verschillende klanken of medeklinkers. Daarbij hoorden ook telkens andere bewegingen. Op 1 been sprongen, jumping jacks,... Wanneer we de juiste richting volgden op het parcours kwamen we uit bij de juiste soort woorden. Katten, honden, paarden of beren. Alle woordkaartjes maakten samen een puzzel.